Slik setter du opp Google Tag Manager konto

Google Tag Manager er et verktøy som lar deg enkelt legge inn og administrere tagger som sporer brukertrafikk på nettsiden din. Slik setter du opp konto.

Med Google Tag Manger behøver du ikke å legge inn ny kode på nettsiden når du vil opprette sporing av mål og variabler som eks. når noen klikker på en lenke som leder til en annen nettside, hvor langt ned brukerne scroller ned på sidene, eller hvor ofte brukere sender inn kontaktskjema.

For å sette opp en Google Tag Manager gjør du som følger:

  1. Gå til Google Tag Manager (lenken åpnes i ny fane)
  2. Velg Start for free

Start Free Tag Manager


– Du kommer da til Add a New Account-siden som innholder to steg

1. Setup Account – Skriv inn organisasjonsnavn, velg land og trykk Continue

New Account GTM



2. «Setup Container» her oppgir du følgende informasjon:

  • Container name – Skriv inn nettstedets adresse/url
  • Where to Use Container – Velg Web
  • Trykk Create for å gå videre.

Set Up Container GTM

Din konto er satt opp og klar til bruk og det gjenstår bare å gi Stemt tilgang.


Slik gir du Stemt tilgang til din nye Google Tag Manager konto:

– Klikk på ADMIN-lenken oppe til venstre i dashboard

Choose Admin



– Klikk på User Management i menyen til venstre

Choose User management


– Add New User – her skriver du inn følgende informasjon

  1. Email – skriv inn digital@stemt.no
  2. Account Permissions – velg Admin
  3. Container Permissions – velg Publish
  4. Avslutt med å trykke Add

Add Stemt

Voila! Du har nå lagt til Stemt som admin i din Google Tag Manager konto.



Hva skjer videre?

Vi vil nå gå inn på din konto og sette opp nødvendige Tagger, Utløsere og Variabler for å kunne spore de målene som er definert for ditt nettsted.

For å benytte Google Tag Manager trenger du også å sette opp en Google Analytics konto

Rull til toppen